Kierowca, najcenniejsze ogniwo
Przewoźnicy zmagają się z brakiem kierowców, ale tylko najlepsi pracodawcy poradzą sobie z rozwiązaniem tego problemu.
Brytyjczycy już alarmują, że nie ma kto rozwieźć żywności, i domagają się od rządu, aby skierował za kierownice ciężarówek żołnierzy. Ten problem może wkrótce dotknąć także inne kraje. Z raportu „Transport 2050" opracowanego przez ekspertów OECD wynika, że transport towarowy może do 2050 roku wzrosnąć o 150 proc. Jeszcze w 2019 roku ITF szacował, iż aktywność sektora transportu towarowego potroi się w tym okresie. Nowsze szacunki są bardziej ostrożne, ale nie zmienia to faktu, że wraz z rosnącymi przewozami brak kierowców stanie się jeszcze bardziej dokuczliwy.
Emerytury i otwarty rynek
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że w tym roku w Europie zabraknie 5–7 proc. kierowców, w przyszłym roku braki powiększą się do 10–17 proc. W Rosji wyniosą (odpowiednio) 17 i 24 proc., w Turcji wzrosną z 7 do 20 proc.
Raport Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska szacuje w Polsce brak 100 tys. kierowców. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że na koniec 2018 roku (najnowsze udostępnione dane) było 6012,3 tys. osób z uprawnieniem do prowadzenia samochodów ciężarowych i autobusów. Niepokojące jest, że w 2018 roku wiek 0,4 mln kierowców mających prawo jazdy kategorii C+E przekraczał 65 lat, zaś w 2016 roku takich kierowców było o 50 tys....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta